Hyundai Nieuws

hyundai-ioniq-interieurhyundai-ioniq

Nu ook de eerste specs van de Hyundai IONIQ

Komende zomer start in Nederland de levering van de hybride- en de volledig elektrisch aangedreven versie van de Hyundai IONIQ. Nu al geven we de eerste specificaties en foto’s vrij.

Op de foto’s is te zien dat het exterieur van de Hyundai IONIQ zeer krachtig oogt door de coupé-achtige daklijn en vele fraaie designdetails. Opvallend in het interieur zijn de blauwe accenten, o.a. rond de ventilatieroosters en het navigatiescherm, en het sportieve stuurwiel.

Drie verschillende aandrijflijnen
De Hyundai IONIQ wordt leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride. Hyundai is het eerste merk ter wereld dat keuze biedt uit deze drie aandrijfvormen in één model.

De hybride-versie met 105 pk en 146 Nm sterke 1.6-liter GDI viercilinder benzinemotor is gekoppeld aan een elektromotor die 43,5 pk en 170 Nm koppel levert. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,5 l/100 km.

Snel opladen
De lithium-ion polymeer batterij biedt uitstekende energie- en laadkarakteristieken. De hoog voltage elektromotor levert daardoor altijd optimaal vermogen en opladen gaat snel. Beide motoren zijn gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. Deze is exclusief voor de hybride.

De gehele aandrijflijn van de Hyundai IONIQ heeft een toonaangevend hoge efficiency van 95,7%. In de praktijk vertaalt dat zich in de prompte gasrespons, acceleratiekracht en soepel wisselen van versnelling.

Ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium
De carrosserie van de Hyundai IONIQ bestaat voor 53% uit geavanceerd ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium. Ook de motorkap, achterklep, de balken achter de voor- en achterbumper en delen van de wielophanging zijn van aluminium gemaakt. Daardoor zijn deze componenten 12,6 kilogram lichter, een gewichtsvermindering van 45% ten opzichte van staal.

De batterijen van de Hyundai IONIQ zijn onderin de bodemplaat geïntegreerd. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt, een directe stuurrespons en een stabiel bochtengedrag. De Hyundai IONIQ dankt zijn dynamiek tevens aan de multilink-achterwielophanging met dubbele, laag geplaatste draagarmen.

4% bijtelling
Komende zomer start de levering in Nederland van de hybride en volledig elektrisch aangedreven versie. Deze laatste komt dit jaar nog in aanmerking voor 4% bijtelling. Later dit jaar volgt de IONIQ met plug-in hybride aandrijving. Samen met de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell heeft Hyundai dan maar liefst vier opties voor duurzame mobiliteit.


Scroll to Top